Piękno jako harmonia istoty i zjawiska cz. 9

Ażeby jednak sąd estetyczny mógł się objawić swobodnie, musi być przedstawienie zła czysto przedmiotowym. Gdy zaś poeta, zamiast przedstawić przedmiotowe zjawisko, widza moralnie chce pouczyć, i na wolę jego podziałać (patrz: Frauenstadta: Pytania estetyczne VIII), zamiast go utrzymać w niezamąconej swobodzie estetycznego sądu, natedy sam poddaje się pod miarę etyczną i mąci estetykę z moralnością, sprowadza więc rozstrój obojga i wykracza przeciw obowiązkowi niemieszania rzeczy do siebie nienależących.

Wszystko polega zresztą na osobistej twórczości artysty, na sile, czystości, rzekłbym, świętości jego smaku estetycznego, z którego dzieło się rodzi. Jeżeli dzieło sztuki jest wypływem np. usposobienia rozwiązłego, a mistrz ku jego wykonaniu używa form najpiękniejszych, natedy dzieło pomimo swego piękna zwodniczego jest warte nagany. Sztuka w nim poniżona, piękność została służką chuci. Jeżeli dzieło jest wyrazem czystego poczucia piękna, nie obchodzi już to artystę, czyli kto w nim odkrywa niemoralność, albo nazbyt zmysłowe odbiera wrażenie. Czysty twórca może nam szlachetne dzieło sztuki utworzyć z przedmiotu, który w rękach innego stałby się bezwstydnym, zuchwałym, wstrętnym. W tym leży pokonanie treścią formy w najwznioślejszym znaczeniu.

Comments

  1. Reklama:

    To Cię zainteresuje:

    wynajem samochodów dąbrowa górnicza
    wynajem samochodów długoterminowy
    wynajem samochodów małopolska
    wynajem samochodów sopot
    wynajem samochodów warszawie lotnisko
    wynajem samochodu dostawczego
    wynajem samochodu Radom
    wynajem zastawy stołowej
    wypozyczalnia bagaznikow
    wypożyczalnia kamer gopro